вівторок, 13 березня 2018 р.

Урок біології у 9 класі


Урок біології 9 клас.
Тема: Мінливість: модифікаційна, комбінативна, мутаційна.
Мета: розглянути особливості та основні закономірності мінливості;визначити роль факторів навколишнього середовища у формуванні фенотипу живих організмів; формувати навички логічного мислення;вміння порівнювати, аналізувати, розв’язувати задачі;виховувати бережливе ставлення до природи та власного організму.
Обладнання: підручник,малюнки,презентація «Види мінливості».
Тип уроку: комбінований.

                                                    Хід уроку
1.Організаційний момент
Психологічна хвилинка: Вправа «Так».
2. Актуалізація опорних знань.
1. Перевірка домашньої роботи.
Задача 1,2 сторінка 208 підручника.
2.Термінологічна хвилинка.
Учні «ланцюжком» називають генетичні терміни.
3.Мотивація навчальної діяльності.
Проблемні запитання:
Яким чином мінливість може впливати на якість життя живого організму?
Чи важливе, на вашу думку , це явище?
Які перспективи має мінливість з точки зору історичного розвитку живих організмів?
Повідомлення теми і мети уроку.

4. Вивчення нового матеріалу.
* Розповідь вчителя з елементами бесіди.
Чому діти схожі на своїх батьків? Чому різні особини одного виду більш-менш схожі між собою, а різних видів здебільшого ні? Надзвичайно важко знайти двох людей,повністю ідентичних. Це пов’язано з універсальним біологічним явищем - мінливістю, тобто здатністю організмів набувати нових ознак у  процесі індивідуального розвитку.
*Викреслювати схеми

« Види мінливості»

Генотипова

Комбінативна
( Нові комб.генів у процесі  ст.розмн.)
(Картинка: види собак)

Мутаційна
(Стійкі зміни генотипу)
(Картинка Синдром Дауна)

Модифікаційна  
(Заміна  фенотипу під дією чинників  навк. серед.) 
(Картинка кульбаби)


9
(

Фенотипова
 












Модифікаційна мінливість.
Властивості: - Однакова для всіх однотипно однорідних організмів;
-         Не успадковується;
-         Може зникати протягом життя однієї особини, якщо припиниться дія чинника.
Значення:- Можливість адаптуватися.
Комбінативна мінливість.
Властивості: -  Виникає завдяки рекомбінації генів під час кон’югації;
-         Виникає при незалежному розходженні хромосом при мейозі;
-         Виникає при випадковому злитті гамет при заплідненні.
Значення: - Неповторність, індивідуальність;
-         Адаптація;
-         Еволюційний матеріал.
Мутаційна мінливість.
Властивості: - Універсальність для всіх класів, царств;
-         Успадковуються;
-         Мутації не зникають протягом життя;
-         Не мають пристосувального характеру.
Значення: - Шкідливі  мутації призводять до зниження життєдіяльності;   
-         Еволюційний матеріал;
-         Можуть бути корисними (в селекції рослин).
·       Бесіда
1.    Як на вашу думку впливають мутації на здоровя людини?
2.    Про що треба памятати?
·       Обговорення проблемних запитань (поставлених на початку уроку)
·       Перегляд презентації (визначення виду мінливості за картинками).
5. Узагальнення і систематизація знань.
Вправа : «Знайди помилку».
1.    Мінливість завжди має спадковий характер.
2.    Основною причиною модифікаційної мінливості є зміна генотипу організму.
3.    Модифікації успадковуються.
4.    Основною причиною комбінативної мінливості є вплив факторів навколишнього середовища.
5.    Комбінативна мінливість не спадкова.
6.    Мутаціє виникають і зникають протягом життя.
7.    В результаті модифікаційної мінливості змінюються окремі особини.
8.    За рівнем прояву мутації завжди домінантні.
9.    Мутації завжди шкідливі і призводять до загибелі, або зниження життєдіяльності.
10 Хвороба Дауна – це приклад комбінативної мінливості.
11 Мутації не знижують життєдіяльність організму.
Підсумок уроку. Виставлення оцінок.
Дом. завдання: прочитати параграф 36,37(стр.199)
Задачі 3,7.
                

Немає коментарів:

Дописати коментар

Примітка: лише член цього блогу може опублікувати коментар.